Utrustning

Utrustning:

 

Fotograf, Anders E. Skånberg

 

- "Vad har du för kamera?"

Ja, just den frågan är faktiskt ganska vanlig.

Innan jag började fotografera yrkesmässigt så tog jag mig igenom några jättefina och billigare instegskameror som Nikon D3100 och D3200. Jag älskade dom bägge och jag säljer fortfarande bilder tagna med dom båda.

När jag skulle köpa min första systemkamera så googlade jag i säkert 6 månader efter just den som passade mina behov, som pris och kvalitet. Just vid den tiden var Nikon D3100 en relativt överlägsen instegskamera till billigt pris. Det var just därför den blev Nikon för mig. Jag är inte alls någon "märkessnobb". Idag kan jag till och med erkänna att Canon har en fantastisk 54 megapixlare jag väldigt gärna skulle villja ha. Men eftersom mina flertalet objektiv bara passar Nikon så "måste" jag fortsätta på den vägen.


Om jag inte skulle jobba med foto så tror jag att min drömkamera skulle vara Nikons D7100. Det verkar vara en fantastisk bra och prisvärd entusiastkamera. Nu måste mina kameror vara snäppet vassare och därmed mer kostsamma.


Men nu till vad jag använder idag:

Nikon D850


Med sina 45,7 megapixlar passar den mig utmärkt.

En välexponerad bild från denna duger gott att skriva ut skarp i 2 - 2,5 meters bredd.

En fördel med de stora bilderna är att jag kan beskära dem ganska hårt och ändå få kvar en bild som håller samma storlek som många andra proffskameror har i original.

Varenda liten detalj blir skarp.

Nikon D800


Med sina 36,3 megapixlar passar den mig också bra.

En välexponerad bild från denna modell duger bra att skriva ut skarp i 1,5 - 2 meters bredd.

Tidigare arbetade jag med två av dessa men valde än då att uppdatera mig till D850.
Bägge kameror levererar mer än jag behöver. Men den övre - D850 gör vissa saker enklare för mig.

För att kunna erbjuda bildvinklar som få andra investerades i denna "lilla" fantastiska maskin.

En Mavic Pro 2.

Utrustad med en 20 mp Hasselbladare undertill är det den första "bruksdrönaren" som vänder sig till oss professionella fotografer.


I Stockholm kan jag, utan speciella tillstånd, flyga den inom synhåll och upp till 50 meter på de flesta ställen. I andra fall går det att kontakta närmaste flygplats och få tillstånd till 120 meters höjd.
Utomhusbilder måste sedan godkännas av Lantmäteriet. Tyvärr kan det idagsläget ta lång tid. Men det kan vara värt det!

NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED


Ja, vad ska man egentligen säga om den här.
Den här är ju fantastisk på alla sätt och vis. Ofta används bara den här istället för de två ljusstarkare var för sig. Kvaliteten på denna gör att jag faktiskt "kommer undan" med ett högre ISO.








Tamrons 15-30 mm f/2,8


Tamrons 15-30 mm f/2,8 har både bildstabilisering och större zoomomfång än Nikons objektiv och är trots det, otroligt nog, skarpare. Både vid fullöppning och nedbländat.

Jämför man med andra liknande objektiv är det ren utklassning från Tamrons sida.

Detta används flitigt flera uppdrag i veckan när butik eller restaurang ska fotograferas



NikonAF-S 70-200mm f/2,8E FL-ED VR


+ Utmärkt skärpa redan på f/2,8 över i stort sett helabilden på samtliga brännvidder
+ Absolut knivskarp på f/4-f/5,6
+ Försumbar kromatisk aberration
+ Lågdistorsion
+ Snyggare bokeh än föregångaren
+ Förbättrade motljusegenskaper
+ Extra kort närgräns
+ Effektiv stabilisering
+ Ljusstyrka f/2,8 över hela zoomomfånget
+Autofokuserar mycket snabbt och träffsäkert (med Nikon D810)
+ Byggd för proffs med bl a allvädersskyddad konstruktion





Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.4G


Med sina fantastiskt ljusstarka f1,4 är den ovärdelig inomhus och i mörkare rum. Ingen blixt behövs i kyrkor t ex.

När jag jobbat ett tag med detta som yrke märkte jag att jag fotograferade färre och färre privata bilder på familjen och barnen. Det här objektivet blev familjealbumets räddning. För den är vansinnigt kul också. Det billigaste proffsobjektivet i samlingen. Men trots det ett jag absolut inte skulle klara mig utan.

...osså gör den så där skönt "blurr" i bakgrunden.




Sigma 35mm f/1.4 ART DG HSM


Asså, Jag älskade verkligen det där 50 mm jag pratade om nyss. Men jag kände nog att jag ville komma "lite längre" ifrån. Så jag skaffade mig ett sånt här 35 mm;ers också. Och det är en fantastisk liten sak. Det finns nog risk att detta hamnar på plats på kamerahus nr 2 och kommer att sitta kvar där... Vidvinkligt, skarpt och 1,4 i bländare. Är det för bra för att vara sant? Ja, vi ska ta reda på det framöver.








Nikon AF-S Nikkor 24-120mm f/4G ED VR


Detta var mitt absolut mest använda objektiv de första åren. Superskarpt och med sitt stora zoom-omfång var det perfekt för de stadsbilder jag så ofta fotograferar. Kanske ingenting man använder innomhus utan blixt. Men ren kärlek är det och säkert minst 90% av mina Stockholmsfotografier och studioporträtt är fotograferade med hjälp av detta










Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM Macro Lens


För att kunna fotografera klockor och bröllopsringar behövs ett Macroobjektiv. Valet föll denna gång på Sigmas 105:a som fått fina recensioner och betyg. Fungerar mycket bra till mina användningsområden.












Nikon Nikkor AF-S 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED VR II


Egentligen inget professionellt objektiv. Men gör vad den ska på ett bra sätt. Nästan märkligt att det inte klassas som proffsverktyg. Med denna är det naturligtvis att närma sig saker på avstånd. Perfekt när jag vandrar i naturen och ser en vacker fågel. Eller när jag står långt bak på en konsert och fotograferar. Kanske inte så ofta använd i mina yrkessamanhang, men ibland så...









Nissin Di622 MARK II


Denna superbilliga blixt från Nissin har fördelen att jag kan synka den med kameran via kabel och radiosändare. Den står kvar på hyllan eftersom den ger mig så goda minnen från allt den räddat mig på. Där får den numera stå oanvänd eftersom jag uppgraderat mig och funnit ännu bättre alternativ.





2 st Godox AD300 Pro


I studion vill man ha mycket ljus. Därför har jag bland annat två såna här 300w blixtar som garanterar mig precis det ljus jag själv vill ha. Dom sätter jag på staiv och bakom softboxar för så där härligt mjukt ljus. Bägge dessa går på batteri som klarar c:a 320 blixtar på full styrka på en laddning. Därmed passar dom utmärkt till modellfotografering utomhus m m när det inte finns någon strömkälla.







2 st Godox AD100 Pro


Jag har även två mindre studioblixtar på 100w vardera som jag använder för att lysa upp bakgrunden eller lysa upp hår bakifrån t ex.
Dessa går också på batteri och är inte större än en läskburk. Det gör dom otroligt portabla och går ner i vilken fotoväska som helst.

Och de 100w räknas som mer än dubbelt så starkt som det man får från en speedlight.








Triopo GT-3230X8C kolfiberstativ + B-2 kulled


Eftersom jag fotograferar mycket med långa slutartider så vill jag ha en ordentligt stativ. Denna rackare är i 8-lagers kolfiber och klarar att lasta en kamera som vägen 8 kilo. Mer än jag behöver alltså. Förutom det är den stark, lätt, snygg, och liten ihopfälld. Perfekt för resväskan alltså.








2 st MicroPro Led - 50w - Bi color (Batteridrivna)


Jag har mig några ledlampor som jag gärna tar med vid bland annat matfotografering. Då är det jätteskönt att ha kontinuerligt ljus så jag hela tiden kan se vad jag gör.
Dom här t ex kan med sina batterier lysa i c:a 4 - 5 timmar.







Noname - 15w - Bi color (Batteridriven)


Liten, tuff, portabel och billig rackare från wish.
Den här är en riktig arbetshäst. Det var en chansning att beställa denna. Men den gick verkligen hem. Med sitt hårda aluminiumskal och mjuka ljus är den en av de mest använda och mest tacksamma led-lampor jag har. Och naturligtvis kan jag även ställa färgtemperaturen från varmt till kallt.









Neewer 660 Led - 40w - Bi color (Batteridriven)



Den här t ex kan med sina batterier lysa i c:a 4 - 5 timmar.

Så här kan det se ut när studioblixtarna är uppställda:

Och här har jag ställt upp en av de gamla Quantuum-blixtarna med batteripack på plats: