Utrustning

Fotograf Anders E. Skånberg

Utrustning:

Fotograf, Anders E. Skånberg

- "Vad har du för kamera?"

Ja, just den frågan är faktiskt ganska vanlig.

Innan jag började fotografera yrkesmässigt så tog jag mig igenom några jättefina och billigare instegskameror som Nikon D3100 och D3200. Jag älskade dom bägge och jag säljer fortfarande bilder tagna med dom båda.

När jag skulle köpa min första systemkamera så googlade jag i säkert 6 månader efter just den som passade mina behov, som pris och kvalitet. Just vid den tiden var Nikon D3100 en relativt överlägsen instegskamera till billigt pris. Det var just därför den blev Nikon för mig. Jag är inte alls någon "märkessnobb". Idag kan jag till och med erkänna att Canon har en fantastisk 54 megapixlare jag väldigt gärna skulle villja ha. Men eftersom mina flertalet objektiv bara passar Nikon så "måste" jag fortsätta på den vägen.

 

Om jag inte skulle jobba med foto så tror jag att min drömkamera skulle vara Nikons D7100. Det verkar vara en fantastisk bra och prisvärd entusiastkamera. Nu måste mina kameror vara snäppet vassare och därmed mer kostsamma.

 

Men nu till vad jag använder idag:

Nikon D800

 

Med sina 36,3 megapixlar passar den mig utmärkt.

En välexponerad bild från denna duger gott att skriva ut skarp i 1,5 - 2 meters bredd.

En annan fördel med de stora bilderna är att jag kan beskära dem ganska hårt och ändå få kvar en bild som håller samma storlek som många andra proffskameror har i original.

Varenda liten detalj blir skarp.

Jodå, jag har två faktiskt.

Som yrkesarbetande fotograf måste jag kunna garantera bra bilder varje gång. Att fotografera en bröllopsdag som aldrig kommer igen t ex, tänk om kameran skulle gå sönder!!

Det löser jag genom att alltid jobba med två proffskameror.

 

Dessutom kan jag ha två olika objektiv monterade med olika egenskaper.

Nikon AF-S Nikkor 24-120mm f/4G ED VR

 

Detta är mitt absolut mest använda objektiv. Superskarpt och med sitt stora zoom-omfång är det perfekt för de stadsbilder jag så ofta fotograferar. Kanske ingenting man använder innomhus utan blixt. Men ren kärlek är det och säkert minst 99% av mina Stockholmsfotografier och studioporträtt är fotograferade med hjälp av detta

 

 

 

 

 

 

Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.4G

 

Den här däremot. Med sina fantastiskt ljusstarka f1,4 är den ovärdelig inomhus och i mörkare rum. Ingen blixt behövs i kyrkor t ex.

När jag jobbat ett tag med detta som yrke märkte jag att jag fotograferade färre och färre privata bilder på familjen och barnen. Det här objektivet blev familjealbumets räddning. För den är vansinnigt kul också. Det billigaste proffsobjektivet i samlingen. Men trots det ett jag absolut inte skulle klara mig utan.

...osså gör den så där skönt "blurr" i bakgrunden.

 

 

 

Sigma 35mm f/1.4 ART DG HSM

 

Asså, Jag älskade verkligen det där 50 mm jag pratade om nyss. Men jag kände nog att jag ville komma "lite längre" ifrån. Så jag skaffade mig ett sånt här 35 mm;ers också. Och det är en fantastisk liten sak. Det finns nog risk att detta hamnar på plats på kamerahus nr 2 och kommer att sitta kvar där... Vidvinkligt, skarpt och 1,4 i bländare. Är det för bra för att vara sant? Ja, vi ska ta reda på det framöver.

 

 

 

 

Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD

 

Ett ljusstarkt zoom-objektiv behövs också. Mitt val föll på denna från Tamron istället för Nikons motsvarighet. Detta för att denna har inbyggd bildstabilisator. Mycket välbehövligt eftersom ljusstyrkan pressas i mörka lokaler. Bildstabilisatorn gör att jag kan går ner i slutartid och ändå få ljusa och skarpa bilder. Perfekt vid konsertfoto och som komplement i kyrkor när 50mm är för nära t ex.

 

 

 

 

 

Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM Macro Lens

 

För att kunna fotografera klockor och bröllopsringar behövs ett Macroobjektiv. Valet föll denna gång på Sigmas 105:a som fått fina recensioner och betyg. Fungerar mycket bra till mina användningsområden.

 

 

 

 

 

 

 

Nikon Nikkor AF-S 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED VR II

 

Egentligen inget professionellt objektiv. Men kvalitetsmässigt vansinnigt bra. Nästan märkligt att det inte klassas som proffsverktyg. Med denna är det naturligtvis härligt att närma sig saker på avstånd. Perfekt när jag vandrar i naturen och ser en vacker fågel. Eller när jag står långt bak på en konsert och fotograferar. Kanske inte så ofta använd i mina yrkessamanhang, men ibland så...

 

 

 

 

 

 

 

Nikon SB-700 Speedlight

 

Oavsett vad jag har sagt tidigare om ljusstarka objektiv m m så kommer det tillfällen när man behöver en ordentlig blixt. Och är det något jag faktiskt avskyr så är det ljuset från kamerors inbyggda blixtar. Usch och fy.

Därför har jag mig en sån här att sätta på kameran. Eftersom jag är ett stort fan av "små saker som gör jobbet", så valde jag denna som är den näst största "hotshoe"-blixten från Nikon. Det större var inte bättre så då fick den vara.

 

 

 

 

 

Nissin Di622 MARK II

 

Denna blixt från Nissin har fördelen att jag kan synka den med kameran via kabel och radiosändare. Då kan jag sätta i den trådlösa blixtsändaren och mottagaren och låta en assistent hålla den när jag fotograferar för att få ljuset därifrån jag vill. Eller så fotograferar jag med högerhanden och håller denna med utsträckt vänsterarm. Blixtljus rakt framifrån är väldigt sällan kul. En enkel blixt att även sätta på staiv bakom ett softboxparaply (något som gör ljuset lite mjukare) och fotografera porträtt utomhus t ex.

 

 

 

2 st Quantuum Dp-300

 

I studion räcker inte de två blixtarna ovan. Därför har jag bland annat två såna här 300w blixtar som garanterar mig precis det ljus jag själv vill ha. Dom sätter jag på staiv och bakom softboxar för så där härligt mjukt ljus. Bägge dessa kan jag dessutom koppla batteri till och därmed passar dom utmärkt till modellfotografering utom hus m m när det inte finns någon strömkälla.

 

 

 

 

 

 

 

2 st 150w

 

Jag har även två mindre studioblixtar på 150w vardera som jag använder för att lysa upp bakgrunden eller lysa upp hår bakifrån t ex.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Triopo GT-3230X8C kolfiberstativ + B-2 kulled

 

Eftersom jag fotograferar mycket med långa slutartider så vill jag ha en ordentligt stativ. Denna rackare är i 8-lagers kolfiber och klarar att lasta en kamera som vägen 8 kilo. Mer än jag behöver alltså. Förutom det är den stark, lätt, snygg, och liten ihopfälld. Perfekt för resväskan alltså.

 

 

 

 

 

 

QTFX-LF900 - Rökmaskin

 

Allt är inte bara kamera och ljus. Jag har också en sån här rökmaskin för häftiga effekter vid porträttfotografering m m.

Den kan även fyllas med is. Då kyler isen röken och eftersom varm luft stiger, så stannar den kalla röken efter marken. Läckert!

Så här kan det se ut när studioblixtarna är uppställda:

Och här har jag ställt upp en av de två Quantuum-blixtarna med batteripack på plats:

Copyright @ Anders E. Skånberg